I min förra månadsrapport beskrev jag problem jag haft att komma i kontakt med Avanzas kundtjänst. Jag skrev att mitt meddelande, där jag ifrågasatte de långa svarstiderna, låg obesvarat sedan en vecka tillbaka.
En månad har nu passerat och mitt meddelande är fortfarande obesvarat.
Mitt meddelande kan förstås ha kommit på irrvägar och tappats bort i hanteringen. Jag har därför skickat ytterligare ett meddelande där jag valde ett annat ämne (“Övrigt”). Även det är nu obesvarat sedan en vecka tillbaka.
Avanza lovar sina Private Banking kunder prisvinnande, snabb och personlig service men de tycks inte kunna leva upp till detta. Tydligen måste man vara beredd att vänta veckovis – eventuellt månadsvis – för att få ett svar. Jag börjar tröttna och har därför börjat se mig om efter alternativa lösningar där jag kan få svar från kundservice i rimlig tid.
Det enklaste skulle vara att flytta över allt till Nordnet där jag redan har två depåer. Jag tycker dock att sajten inte är lika smidigt och de sägs inte ha möjlighet att handla i Agronomics Limited som är mitt största innehav. Begränsningar i sajten kanske jag kan överkomma, men jag vill förstås ha handelsmöjligheter. Det är i alla fall ett alternativ att kolla upp.
En annan möjlighet är Nordea som bland annat Grazing Lady tycks använda. De sägs ha billigt courtage och inräknat pensionssparandet når jag lätt upp till gränsen på 5 miljoner kronor för Private Banking om jag skulle vilja ha det. En läsare tipsade mig dessutom om att de ska ha elektronisk handel i Agronomics. Det är en ledande kandidat och jag gissar att de med glädje skulle ta hand om att flytta värdepapperen åt mig ifall jag bad dem.
Ytterligare en möjlighet är Carnegie Private Banking. Jag vet ingenting om deras handelstjänst, men de skriver att de erbjuder sina kunder möjlighet att handla amerikanska börshandlade fonder (ETF:er), eftersom deras kunder klassificeras som “professionella kunder”. Det är en möjlighet jag saknat, men tyvärr misstänker jag att Carnegie tar ut en icke obetydlig avgift av sina Private Banking kunder och jag ogillar avgifter.
En sista möjlighet är DEGIRO som tycks ha låga avgifter, men det känns skakigt och riskabelt. Om någon skulle ha bra erfarenheter kanske det ändå är värt att överväga då man verkar kunna handla på många olika marknader.
Vad har du för erfarenheter av de olika alternativen? Är det något jag har missat och borde överväga? Eller ska jag acceptera att det kan ta en månad eller två att få återkoppling från Avanzas kundtjänst?

Hej Slumpvandraren!
Vad jag kan se finns Agronomics Limited på Nordnet: https://www.nordnet.se/marknaden/aktiekurser/17157071-agronomics-limited
Ligger visserligen under OTC Markets, men ser inte varför det inte skulle gå att flytta över det innehavet till dem? Jag har flyttat aktier från Avanza till Nordnet utan problem tidigare. Dock bara aktier som legat på Nasdaq och Stockholmsbörsen.
//Sparpatrullen
Hej Sparpatrullen!
Tack för kommentaren och förslaget. Aktien som finns elektroniskt på Nordnet är en parallelnotering i USA som är betydligt mindre likvid än handeln i London. Jag försökte en gång handla Agronomics på Nordnet från OTC Markets men fick ett felmeddelande. Det kan vara så enkelt som att jag behöver godkänna ett avtal.
Jag har i vart fall skrivit till Nordnet och frågat om möjligheter till handel i Agronomics. Går det bra ber jag dem nog flytta över alla mina innehav från Avanza. Jag gissar att de gärna skulle hjälpa till med detta utan kostnad.
Hälsningar,
Slumpvandraren
PS: Om allt fungerat bör jag nu ha lagt till din blogg i högerspalten.
Jag förstår! London Stock Exchange FTSE 350 går att handla via Nordnet så vitt jag känner till, dock endast handel via mäklare på telefon. Misstänker att det är så du handlat via Avanza också?
Lägger till dig på min blogglista också! //Sparpatrullen
Ja, stämmer. Agronomics handlas på Alterantive Investment Market (AIM) så det är inte säkert att det går ändå, men jag borde få svar från Nordnet snart.
Tack för att du lagt till mig på din blogglista! Ska bli kul att följa din blogg och resa mot ekonomisk frihet.
Jag är inte PB-kund hos Nordnet utan har bara en mindre post hos dom, men erfarenheten av deras kundtjänst är tyvärr inte heller lysande. Flytt av aktier från AF till ISK sköts hos dom manuellt genom att man skickar ett meddelande och man vet därför inte när och till vilken kurs flytten genomförs (det räknas skattemässigt som försäljning) eftersom de inte löser uppgiften omgående.
För mig är Avanza fortfarande “minst dåliga” för aktiehandel. När jag ringt som PB-kund tycker jag att jag fått bra service.
Ja, det kan nog stämma. Jag har också bättre erfarenheter av när jag ringt till Avanza. De har också svarat nu och bett om ursäkt för den långa svarstiden samt sagt att PB-kunder normalt inte ska behöva vänta fler än några dagar på svar. Troligen behåller jag Avanza tills vidare då det är fint att de svarat och gräset troligen inte är grönare på andra sidan.