Trogna läsare vet att jag inte har haft några vidare framgångar med mina spekulationer i Norwegian. Jag köpte först 1 000 aktier för 11,7 NOK styck. Sedan ökade jag när aktien låg runt 9 NOK till 3 000 aktier. Jag sålde 1 000 av dessa i slutet av mars – efter att HBK Holdin kallat tillbaka sina utlånade aktier – och jag sålde i april ytterligare 1 000 aktier till vad som närmast var all-time-low för Norwegian någonsin. Förlusterna staplades.
Nu tycks det som att turen äntligen har vänt. Norwegian gjorde nyligen en underlig nyemission utan vanlig företrädesrätt för aktieägare med teckningsrätter. Istället fick man anmäla intresse och Avanza intygade att man ägde aktier i företaget. Med blott 1 000 aktier såg jag en öppning för att de kanske inte var så nogräknade med hur många aktier man ägde och jag anmälde intresse för att teckna 20 000 aktier till 1 NOK styck.
Nyemissionen övertecknades 7 gånger men jag drog en vinstlott och fick varenda aktie jag tecknat mig för. Till tisdagmorgonens betalkurs på 3,4 NOK innebar det en omedelbar vinst på (3,4-1) * 20 000 = 48 000 NOK. Jag sålde direkt 11 000 aktier och använde likviden för att lägga en ny köporder i Agronomics. Tyvärr visade det sig att Avanza bokat in aktierna en dag för tidigt. Mina aktier försvann och försäljningen annulerades / makulerades.
Nu onsdag morgon fanns mina 20 000 aktier igen på depån. Inledningsvis såg det dock lite mörkt ut med en kurs kring 1,20 NOK per aktie. Jag avvaktade och sålde kring lunchtid 10 000 aktier för 2,91 NOK styck. Inte lika bra som den annulerade försäljningen under torsdagen men ändå helt ok.
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med mina kvarvarande 10 000 aktier. Det rationella hade nog varit att sälja dem också. Till nuvarande kurs är bolaget högt värderat jämfört med SAS, men från Norwegians presentationen till obligationsägarna får jag uppfattningen att de ändå har ett starkt “case”. Skulle Norwegian fullständigt kollapsa till 0 kronor gör jag en förlust på några tusenlappar men så illa blir det förhoppningsvis inte.
Trots att det handlat om små pengar har mitt engagemang i Norwegian varit påfrestande. Det känns skönt att det till sist tycks kunna sluta med en liten vinst, eller i varje fall gå jämt ut.